"תווית הפעלה" – פעילות טיפולית
ידוע שכל אחד מגיב בצורה אחרת לסיטואציות דומות. אותה סיטואציה יכולה לגרום לאחד עצב/תסכול ולאחר שמחה/התרגשות…. אנו גם יודעים שכל אחד היה רוצה שינהגו בו באופן שונה כשהוא חש עצוב/מתוסכל/חסר אונים/ שמח/מרוגש וכו'. אחדים היו רוצים שיניחו להם לנפשם עד שיירגעו ואחרים היו מעדיפים שיחה או חיבוק אוהב….
אנו מציעים לכם פעילות אשר תסייע לכם, המטפלים, לעזור לילד לזהות את הרגש בהקשר לאירוע מסוים, להבין כיצד היה רוצה שינהגו בו כשהוא מרגיש כך ולמה הוא זקוק.
לפעילות זו שלוש מטרות עיקריות:
• לפתח מודעות עצמית אצל הילד/הנער.
• לשפר את התקשורת, של הילד/נער, כך שתהיה פתוחה ונקייה.
• לפתח ולעודד את היכולת של הילד לבטא את צרכיו.
החומרים הנדרשים לפעילות:
• נייר חתוך בצורת תווית של בגד (ראה דוגמא מצורפת). רצוי שיהיו מספר תוויות כאלה.
אופן הפעילות:
המטפל מתחיל בהסבר: " אתה בטח יודע שכל אחד מבטא את עצמו בצורה אחרת. לדוגמא: יש אנשים שבוכים כשהם עצובים, חלקם מסתגרים וחלקם מתנהלים בכעס. לעיתים קרובות אנשים שונים רוצים/צריכים דברים אחרים כשהם מרגישים רגש כזה או אחר… יש אנשים שרוצים להיות לבד כשהם עצובים בזמן שאחרים היו רוצים לשוחח על זה או היו מעדיפים שיחבקו אותם…
חשוב שנבין שאנחנו שונים ובשל כך אנו לא יכולים להניח שאחרים יבינו מה אנו מרגישים או שידעו למה אנו זקוקים מהם, כשאנו מרגשים כך או אחרת… אנשים הם לא כמו בגדים שמגיעים עם תווית ובה הוראות הפעלה….
אתה לא חושב שזה היה נחמד וקל יותר אילו לכולם הייתה תווית המורה בדיוק כיצד להתנהג איתך במצבים שונים? בדיוק כמו בגד שמוצמדת לו תווית המורה כיצד לכבס אותו (אם במים קרים, אם בניקוי יבש, או כביסה ביד…)
בכדי להבין כיצד היית רוצה שינהגו בך כשאתה מרגיש מתוסכל, חסר אונים, שמח, מרוגש (ועוד קשת ענפה של רגשות) אנו צריכים קודם כל להבין ולהבדיל בין ההתנהגות/ הרגשות/ הצרכים שונים שלך . ברגע שאתה תבין מה אתה מרגיש וחווה תוכל "להעביר את זה הלאה" ולהסביר כיצד הייתה רוצה שיגיבו לרגש שאתה חווה.
לשם כך אנו הולכים ליצור מספר תוויות (ממש כמו של בגד) שיסייעו לך להבין טוב יותר את הרגשות שלך, שיעזרו לך לשפר את היכולת שלך לתקשר עם האחר בהקשר למה שאתה חווה ושיאפשרו לך לזהות מה הצורך שלך ושל האחר, הנובע מהרגש שבו אתה שרוי."
הערה: כיוון שהפעילות עלולה להוות אתגר עבור הילד/הנער חשוב להתחיל עם תחושות/רגשות חיובים, שהילד חש עימם בנוח ורק אחר כך לעבור לרגשות קשים יותר עבור הילד. הפעילות המוצעת כאן מדגימה כיצד לעבוד על רגש קשה אך באותו האופן יש לעבוד עם רגש חיובי וטוב וכמובן להתחיל איתו
לאחר ההסבר מנחים את הילד באופן הבא:
1. מאחורי כל תווית אתה יכול לצייר תמונה המייצגת רגש או משהו שגורם לך להרגיש לא טוב.
2. בכל תווית ישנו משפט שאתה צריך להשלים. לדוגמא: כשאני_________ (התנהגות, או אירוע מסוים), אני מרגיש __________ (רגש) ואני צריך_________ .
3. לאחר שמילא את כל התוויות, זיהה מה גורם לו להרגיש קושי ומצא דרך כיצד היה רוצה שינהגו בו במצב זה, נציע לו לשתף את הוריו ולהראות להם את התוויות השונות שיצר, על מנת שידעו כיצד להתנהל עימו במצבים שונים.
מלבד העובדה שהילד/נער למד להכיר את עצמו טוב יותר ואת תגובותיו וצרכיו במצבים שונים , בעצם השיתוף עם ההורים, גם הם לומדים כיצד להתנהל איתו במצבים. כך אנו חוסכים ויכוחים מיותרים והתפרצויות זעם (מעצם הניבוי) וזוכים בתקשורת פתוחה ובאווירה נינוחה יותר.
שלום דוב , קראתי את הפעילות שלך ואני חושבת שהיא נפלאה.
אני הרבה פעמים מוצאת את עצמי בשיח דומה מול הילדים הפרטיים שלי , ומנסה להבין מה הצורך שלהם בסיטואציות שונות, שואלת אותם איך היו רוצים שאני אגיב כשהם מרגישים כך או אחרת,, איך אני יכולה לעזור להם …. אבל הכל בע"פ ולא תמיד זוכרים בזמן אמת וזה יוצר תיסכולים ועוד. הרעיון לעשות תוויות נראה לי. רעיון יצירתי ומקורי. אשמח ליישם אותו ואח"כ לכתוב איך זה עבד.
תודה על הרעיון.